Az elmúlt 9 évben folyamatosan járom Európa útjait kamionokkal. Az itt szerezett tapasztalataimat szeretném megosztani Veletek, legyen az a közlekedéssel, a munkaadókkal, a kollégák viselkedésével, balesetekkel és a hatóságokkal kapcsolatos. Igyekszem válaszolni a munkánkat szabályozó rendeletekre vonatkozó kérdéseitekre, csak tegyétek fel őket a kis.aetr@gmail.com email címen !
TANÍTANI szeretnék, NEM KIOKTATNI!

2013. június 8., szombat

Behajtani tilos!

 A kamionosok életét megnehezítik a különböző behajtási tilalmakat jelző táblák is.
Az "alap" behajtani tilos táblát az egyirányú utcák tilalmas végére találták ki, de néha szabálytalanul is alkalmazzák.  Ahol e táblával találkozunk, oda nemcsak kamionnal, de más járművel sem szabad behajtani.
( van néhány kivétel )
Van viszont sok olyan tábla, amelyik egyik-másik kollégának fejtörést okoz, bár a KRESZ vizsgán már bizonyították, hogy ismerik azokat.

Az egyik jó példa az, hogy Sopronnál mekkora autóval szabad átlépni a határt Klingenbach irányába?
 Az egyértelmű, hogy 20 tonnás a korlátozás, de nem mindegy, hogy tényleges, vagy megengedett legnagyobb össztömegre vonatkozik a tiltás!                                                        


Az első tábla a tényleges össztömegre vonatkozik, a teherautó ábrás viszont a megengedett legnagyobb össztömegre!
Tehát hiába üres a nyerges szerelvényünk, és kb 15 tonna a tényleges súlya, Sopronnál üresen sem léphetjük vele át a határt!

 Van még pár tábla, ahol elkérhetik a "tandíjat" !
„Behajtani tilos” ; a tábla azt jelzi, hogy az egyirányú forgalmú útra ebből az irányból behajtani tilos.



 „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)”  jelzőtábla azt jelzi, hogy a „Korlátozott forgalmú övezet (zóna) vége”  jelzőtábláig az úton a táblán megjelölt súlyhatárt meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel közlekedni tilos.




„Korlátozott forgalmú övezet (zóna) vége”




 „Gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos” ; a tábla azt jelzi, hogy az útra gépjárművel - kivéve a kétkerekű motorkerékpárt -, valamint mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos;


„Járműszerelvénnyel behajtani tilos” ; a tábla azt jelzi, hogy az útra járműszerelvénnyel - kivéve a vonójárműből és egytengelyes vagy félpótkocsiból álló járműszerelvényt - behajtani tilos; ha a tábla súlyhatárt is megjelöl , csak olyan járműszerelvénnyel tilos behajtani, amelyben a pótkocsi (bármelyik pótkocsi) megengedett legnagyobb össztömege ezt a súlyhatárt meghaladja;

A táblán szereplőnél nagyobb össztömegű pótkocsival behajtani tilos!



„Tehergépkocsival behajtani tilos” ; a tábla azt jelzi, hogy az útra tehergépkocsival - kivéve a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsit -, valamint vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos; ha a tábla súlyhatárt is megjelöl, csak az ezt meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművel tilos behajtani;



......megengedett legnagyobb össztömegű járművel behajtani tilos!


Ha a jelzőtáblán a táblák jelképei közül több van feltüntetve, az útra a jelképekkel jelzett valamennyi járművel tilos behajtani.

„Autóbusszal behajtani tilos”  a tábla azt jelzi, hogy az útra autóbusszal - kivéve a menetrend szerint közlekedő autóbuszt - behajtani tilos;


„Veszélyes anyagot szállító járművel behajtani tilos” , a tábla azt jelzi, hogy az útra veszélyes anyagot szállító járművel behajtani tilos;



Víz szennyező anyagot szállító járművel behajtani tilos!
Tűzveszélyes, vagy robbanó anyagot szállító járművel behajtani tilos!
„Szélességkorlátozás” ; a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél - rakományával együtt - szélesebb járművel közlekedni tilos;





 „Magasságkorlátozás” ; a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél - rakományával együtt - magasabb járművel közlekedni tilos;


„Hosszúságkorlátozás”; a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél - rakományával együtt - hosszabb járművel (járműszerelvénnyel) közlekedni tilos;


„Súlykorlátozás”; a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb össztömegű járművel (járműszerelvénnyel) közlekedni tilos;


„Tengelyterhelés-korlátozás”; a tábla azt jelzi, hogy az úton olyan járművel közlekedni tilos, amelynek tengelyterhelése - bármelyik tengelyén - a táblán megjelöltnél nagyobb;



„Mindkét irányból behajtani tilos”; a tábla azt jelzi, hogy az útra mindkét irányból tilos behajtani;
Az eddig felsorolt tiltó táblák alá kiegészítő táblákon térbeli, időbeli korlátozásokat, és kivételeket is elhelyezhetnek. Az egyik leggyakoribb kivétel a "kivéve célforgalom" tábla. Ez azt jelenti, hogy a tilalom nem vonatkozik ránk, ha a lerakó, vagy fölrakó hely a tilalom hatálya alá eső úton van!

A szélesség és magasság korlátozásokat az autónk sértetlensége érdekében nem szabad felülbírálni! A súlykorlátozásokkal a gyakorlatban az a helyzet, hogy sokszor nem azért teszik ki, mert leszakadna alattunk a híd ( természetesen ez is előfordulhat! ), hanem a nagytestű autókat akarják távol tartani. Ha pl a kiegészítő táblán azt látjuk, hogy pl.  "22-05 h" akkor biztosak lehetünk benne, hogy a híd éjszaka sem szakad le alattunk, csak nem akarják, hogy éjszaka ott "hangoskodjunk" !

Ha viszont a jelzőtáblák hatálya alatt a tiltás ellenére bemegyünk, a rendőrök jóindulatán múlik, hogy megbüntetnek-e bennünket.
Ezért ebben az esetben  mindig megkérdezem a cégem illetékesét , hogy mit tegyek? Ki fizeti a büntetést?
A későbbi félreértések érdekében jobb ezt időben tisztázni!

Svájcban jártam úgy egyszer, hogy 24 tonna alumínium tömböket szállítottam egy öntödébe. Az öntödéhez volt 3 út:
- egyiken volt egy 3,5 m alacsony vasúti aluljáró....ez kilőve.
 - 2. út:  3,5 tonnás súlykorlát, egy látszólag gyenge híddal.....ezt sem választottam
  -3. lehetőség: 20 tonna össztömeg korlátozás, egy olyan híddal, amelyen 4 db kamion is elfért volna    
                  egyszerre.
Természetesen a 3-at választottam.

Budapesten, a nagykörúton, a Kőbányai út-Könyves Kálmán krt találkozásánál van egy aluljáró, ahol gyakran megakadtak kamionok. Ott volt ( van ) egy magasságkorlátozás, aminek volt valamennyi tűrése ( én is mentem ott át régen), de ha valaki 4 méternél is magasabb volt, az beszorult. Természetesen sokszor ott vártak a rend éber őrei, mert ugyan átfértünk a híd alatt, de a magasságkorlátozást megsértettük, és büntethettek érte!
Sokkal rosszabb a helyzet a Ferihegyi gyorsforgalmi úton, ott már történt halálos baleset is emeletes busszal!





















Vegyük figyelembe a táblákat!  




 „Környezetvédelmi övezet (zóna)” (53/e. ábra); a jelzőtábla azt jelzi, hogy a „Környezetvédelmi övezet (zóna) vége” (53/f. ábra) jelzőtábláig az úton (övezetben) a gépkocsik nem közlekedhetnek. A kiegészítő jelzőtábla jelzi (53/g. ábra) azon környezetvédelmi igazolólaphoz tartozó - a hatósági jelzésen (rendszámtáblán) elhelyezett - matrica színét, amellyel rendelkező gépkocsira a behajtás tilalma vonatkozik. A behajtási tilalom alól az út kezelője felmentést adhat. A kiegészítő jelzőtáblán „Kivéve engedéllyel” felirat is elhelyezhető.
53/e. ábra
53/f. ábra
53/g. ábra
A Lakó, pihenő övezetben való közlekedés is tartogat pár meglepetést, de az egy következő írás témája lesz.
„Lakó-pihenő övezet” (122. ábra);
122. ábra
k)135 „Lakó-pihenő övezet vége” (123. ábra);


Akit érdekelnek az aktuális szabályok, az utánanézhet a dolognak ezen a linken: KRESZ szabályok

Magyarország csatlakozott az1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény-hez, így az ahhoz csatlakozott országokban ( az EU valamennyi tagországa aláírta) a hazaihoz nagyon hasonló a szabályozás.

Aláíró országok:
Albánia, Arménia, Ausztria, Azerbajdzsán, Bahama-szigetek, Bahreini Királyság, Belarusz, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Brazília, Bulgária, Közép-afrikai Köztársaság, Elefántcsontparti Köztársaság, Horvátország, Kubai Köztársaság, Cseh Köztársaság, Dánia, Kongói Demokratikus Köztársaság, Észt Köztársaság, Finnország, Franciaország, Németország, Görögország, Magyarország, Grúzia, Guyanai Szövetkezeti Köztársaság, Iráni Iszlám Köztársaság, Izrael, Olaszország, Kazahsztán, Kenya, Kuvait, Kirgizisztán, Lettország, Libériai Köztársaság, Litván Köztársaság, Luxemburg, Monacói Hercegség, Mongólia, Montenegró, Marokkói Királyság, Hollandia, Niger, Norvégia, Pakisztán, Perui Köztársaság, Fülöp-szigetek, Lengyelország, Portugália, Moldova, Románia, Oroszország, San Marino, Szenegál, Szerbia, Seychelle-szigetek, Szlovákia, Szlovénia, Dél-afrika Köztársaság, Svédország, Svájc, Tádzsik Köztársaság, Macedónia, Tunézia, Türkmenisztán, Ukrajna, Egyesült Arab Emirségek, Uruguay, Üzbegisztán, Zimbabwe