Az elmúlt 9 évben folyamatosan járom Európa útjait kamionokkal. Az itt szerezett tapasztalataimat szeretném megosztani Veletek, legyen az a közlekedéssel, a munkaadókkal, a kollégák viselkedésével, balesetekkel és a hatóságokkal kapcsolatos. Igyekszem válaszolni a munkánkat szabályozó rendeletekre vonatkozó kérdéseitekre, csak tegyétek fel őket a kis.aetr@gmail.com email címen ! A kamionozással kapcsolatos kérdéseket, problémákat elsősorban az 561/2006/EK rendelet szerint közelítem meg.
TANÍTANI szeretnék, NEM KIOKTATNI!

2013. február 25., hétfő

Útdíj fizetés Svájcban

Svájcban, és Lichtensteinben nem csak autópályadíjat kell fizetnünk    
a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépkocsik, és
járműszerelvények után, hanem minden egyes ott megtett km után!
Az erről szóló szabályozást a Svájci Szövetségi Pénzügyminisztérium honlapján találhatjuk:










Ha a kamion még soha sem járt Svájcban, először ID cardot kell váltanunk.
3,5 tonnáig a matrica megfelel, 40,-CHf/év

                                                                 







Ezzel a kártyával tudjuk az autót azonosítani, és az LSVA lapot kiváltani belépéskor a terminálon.
Az ID cardot az autó papírjainak bemutatásával tudjuk a határon még a vámolás megkezdése előtt megszerezni a svájci vámosoknál. Ez azért fontos, mert a vámolást az LSVA (km papír) nélkül nem tudjuk megcsinálni, a km papírt pedig csak ID card birtokában tudunk szerezni.

Az ID cardot bedugjuk a gép nyílásába, és követjük a kijelzőn megjelenő utasításokat.....leellenőrizzük az adatokat...beírjuk a belépő km óraállást....kiválasztjuk, hogy kézpénzzel, vagy kártyával kívánunk fizetni....bedugjuk a tankolós kártyát is....majd elvesszük a 2 példányos nyomtatványt.
Ezzel a papírral mehetünk vámolni. Belépéskor is fogja kérni a vámos, és gyakran ellenőrzik a km óra állását, és a beírt adat egyezőségét. Van, hogy csak kéri, hogy olvasd le a kilométeróra állását, de olyat is tapasztaltam már, hogy agy kis kamerát adott a kezembe, hogy irányítsam a számlálóra! (természetesen ez kifelé menet is sűrűn előfordul.)
Kifelé a 2 példányos nyomtatványra ráírjuk a kilépő km-t, és leadjuk a svájci vámosoknak. Az egyik példányt vissza kell kapnunk. Határonként változó, hogy lebélyegzik-e?( Basel-Weil Am Rheinnél nem bélyegeznek, Thaygen-Bietingennél igen.)
Jobb, ha rajta van a svájci vám bélyegzője, mert vita esetén azzal tudjuk igazolni, hogy leadtuk az előző utunk során.
Aki először jár a svájci határon, annak javasolom, hogy kérdezzen a tapasztaltabb kollégáktól.....nem szégyen az, ha valaki nem tudja a dolgok pontos menetét! Sőt! Az a tapasztalatom, hogy határátkelőnként sem egységes minden....lásd pl. a km papír bélyegzését! Szinte mindig lehet Magyarokkal találkozni a nagyobb forgalmú átkelőkön!